природознавство

КОНТРОЛЬНА РОБОТА
«Природа материків і океанів» 4 клас
2 варіант
1. Який із океанів найменший?

а) Тихий
б) Атлантичний
в) Індійський
г) Північний Льодовитий

2. Який із материків найбільший?

а) Антарктида
б) Австралія
в) Африка
г) Євразія

3. На якому материку знаходяться гори Карпати?

а) Антарктида
б) Австралія
в) Африка
г) Євразія

4. На якому материку є річка Ніл?

а) Північна Америка
б) Південна Америка
в) Африка
г) Євразія

5. Продовж речення.(ПІДКАЗКА:в якій природній зоні)
Карликові дерева (карликова береза й карликова верба) ростуть в ______________
6. Встанови відповідність між тваринами і природними зонами, де вони живуть.
Полярна сова        вологі  екваторіальні (тропічні) ліси
Страус                     савани
Колібрі                    тундра
7. Спиши речення, вставляючи пропущені слова.
Два материки _________ і _____________ об’єднані в одну частину світу _________________ .
Кенгуру живуть на материку _____________________ , а вівцебик – на материку _____________ .
8. Запиши назви тварин і рослин Африки.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
«Природа материків і океанів» 4 клас
1 варіант
1. Який із океанів найбільший і найглибший?

а) Тихий
б) Атлантичний
в) Індійський
г) Північний Льодовитий

2. Який із материків найменший?

а) Антарктида
б) Австралія
в) Африка
г) Євразія

3. На якому материку знаходиться найвища гора світу Джомолунгма (Еверест)?

а) Антарктида
б) Австралія
в) Африка
г) Євразія

4. На якому материку є річка Амазонка?

а) Північна Америка
б) Південна Америка
в) Африка
г) Євразія

5. Продовж речення. (ПІДКАЗКА:в якій природній зоні)
Верблюжа колючка і кактуси  ростуть в _____________
6. Встанови відповідність між тваринами і природними зонами, де вони живуть.
Білий ведмідь        вологі  екваторіальні (тропічні) ліси
шимпанзе                    арктичні пустелі
бурий ведмідь                    тайга
7. Спиши речення, вставляючи пропущені слова.
Дві частини світу _________ і _____________ розташовані на материку  _________________ .
Пінгвіни живуть на материку _____________________ , а нектарниці  – на материку ____________ .

8. Запиши назви тварин і рослин Австралії.

ОКЕАНИ
    Понад 2/3 поверхні Землі покрито водною оболонкою — Світовим оке­аном. Середня глибина Світового океану всього 4 км, а відстань до центру Землі складає 6 371 км.
Світовий океан розділений материками на частини, які називаються оке­анами. На Землі — чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський і Пів­нічний Льодовитий.
    Вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в оке­анічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу — шаром завтовшки 153 м.
З поверхні океанів випаровується значна кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром у різні місця Землі, і там випа­дають опади.
    Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому росте безліч зелених водоростей. А ще він зігріває планету. Як це відбувається? У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У хо­лодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке руха­ється на материки.
    У морях і океанах — близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин — це водорості. На глибині до 100 м, куди сягає сонячне проміння, ростуть зелені водорості. Нижче — бурі, а ще нижче — червоні,
   Тихий океан покриває майже третину площі планети і в середньому глибший за всі інші океани. На сході він обмежений обома Америками, а на заході Азією й .Австралією. 28 листопада 1520 р. у відкритий океан вийшов португальський мореплавець Ф. Магеллан і перетнув його від Вогняної Землі до Філіппінських островів за три місяці і 20 днів. Спокійна погода, яка була під час усього плавання, дала Магеллану підставу назвати його «Тихий океан».
   У Тихому океані розташовується 17 з 20 найглибших глибоководних жолобів планети. Так називаються вузькі і довгі донні западини з крутими схилами. Найглибший із них, Маріанський жолоб, що розташовується східніше Філіппін, може вмістити найвищу гору світу — Еверест. А над нею ще лежатиме шар понад 2 км води.
Відомий Тихий океан і своїми численними островами, які іноді виділяють в особливу частину світу — Океанію. Деякі острови колись відокремилися від кон­тинентів, як-от: Тайвань, Індонезія та Японія, що були частинами Євразії.
Однак у більшості тихоокеанських островів, зокрема Гаванських і Галапагоських, походження вулканічне. Вони піднялися із дна моря як конуси лави, що регу­лярно викидалася виверженнями. Потім навколо них виросли коралові рифи, а деякі вулкани згас­ли і за тисячі років зруйнувалися ерозією. Внаслі­док цього утворилися кільцеві коралові острови — атоли.
    Тихий океан багатий на мінеральні ресурси. Багато тут також нафти і природного газу. А ще — це найважливіше на планеті джерело морепро­дуктів. У всьому світі цінуються тихо­океанські лососі (кета, горбуша, нерка), величезні далекосхідні краби і креветки, перуанські анчоуси, а також тунець, оселе­дець, тріска, сайра, минтай.

Атлантичниий океан (Атлантика)— є другим у світі за площею після Тихого. Він займає близь­ко 20% земної поверхні. Якщо скуштувати на смак воду всіх океанів, виявиться, що в ньому вона найсолоніша. Атлантичний океан — також наймолодший, тобто утворений пізніше за інші. За обрисами він схожий на гігантську літеру S— слід його народження — розкол давнього материка Пангея і дрейф материків.
Атлантичний океан розкинувся між Європою та Африкою на сході й обома Америками на заході, тягнучись від Північного Льодовитого океану до Антарк­тиди. Назвав його так древньогрецький історик Геродот на честь міфічного Атланта – титана, який тримав на своїх плечах небосхил.
Як і в усіх інших океанах, в Атлантиці величезні маси рухаються за годиннико­вою стрілкою в Північній півкулі та проти неї в Південній. Цей наслідок обертання Землі навколо своєї осі породжує течії. До найважливіших з них належить Гольф­стрім, що несе теплі води від Мексиканської затоки (у південній частині Північної Америки) до Скандинавії й істотно зігріває клімат Західної Європи.
Тваринний світ Атлантичного океану надзвичайно розмаїтий. 
Щорічно в Атлантичному океані виловлюють мільйони тонн риби — понад половину всіх світових виловів. Північна Атлантика — найпожвавленіша морська траса планети. На Атлантичному узбережжі розташовуються найпопулярніші у світі курорти.
На жаль, попри всі здійснювані заходи, рівень забруднення цього океану зростає. У його води змиваються з полів добрива й отрутохімікати, скида­ються каналізаційні стоки і промислові відходи. Іноді аварії танкерів призводять до катастрофічних розливів нафти. Зупинити забруднення Атлантики, щоб збе­регти її безцінні природні багатства, — одне з найважливіших завдань людства.
В Атлантичному океані є Саргасове море. Воно назване на честь саргасових водоростей, яких тут дуже багато. Це море не має берегів.
Середземне море тисячі років пов’язувало давні цивілізації Єгипту, Греції, Риму, Близького Сходу. Тому й отримало таку назву.
Чорне і Азовське моря теж відносяться до Атлантичного океану.
Індійський океан. За площею він посідає третє місце після Тихого й Атлантич­ного.
Це найтепліший океан. Тому він багатий і на рослини, і, особливо, на тварин. Серед них — губки, ракоподібні, голкошкірі, дельфіни, морські чере­пахи, морські змії. Близько узбережжя водиться 4000 видів риб, біль­шість із яких деінде не трапляються. Щоправда, рибальство там розвинене порівняно слабо. Головні промислові види — тунець, сардинела, кам’яний окунь, деякі акули.
До басейну Індійського океану відноситься Червоне море. Воно найсолоніше, бо туди не впадає жодна річка, а тому воно й найчистіше.
Північний Льодовитий океан названий так, бо більша частина його вкрита льодом, який час від часу відколюється і утворює крижані гори – айсберги . Вони плавають в океані, оскільки лід легший за воду. Проте ненабагато, тому над водою видно лише десяту його частину. Решта перебуває під водою, створюючи велику небезпеку для суден, які пропливають повз. Прикладом є сумна доля «Титаніка».
Рослинний і тваринний світ цього океану дуже бідний. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Мешкають раки, медузи, риба: оселедці, тріска, камбала, окунь морський. На островах існують колонії моржів і тюленів, пташині базари. Поблизу узбережжя на кризі живуть білі ведмеді, які охороняються. Рідкісними стали кити.


4 клас
РОБОТА № 2
тема «Як орієнтуватися на місцевості. План. Карта»
І варіант
1.    Познач правильне твердження.
а)      Горизонтом називається вся земна поверхня.
б)      Горизонтом називається частина земної поверхні, яку ми можемо охопити зором.
в)      Горизонтом називається лінія, якою небо ніби з’єднується з поверхнею землі.
2.     Якщо опівдні стати обличчям у бік своєї тіні, то пра­воруч буде:
а)      захід;         б) схід;      в) південь.
3.    Креслення вигляду зверху невеликої ділянки земної поверхні — це:
а)      схема;       б)      карта;        в)      план місцевості.
4.    Познач правильну кінцівку твердження.
Зменшене в багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин за допомогою умовних знаків називається:
  а)    планом;      б)    картою;       в)   малюнком.
5.    Познач, які лінії на карті показують напрям захід — схід.
а) Меридіани;   б) паралелі;
6.    Доповни речення.
     ________— це прилад для визначення сторін горизонту.
7.    Продовж речення.
Щоб побудувати школу, обладнати спортивний май­данчик, розбити дослідні ділянки, спочатку потрібно ___________.
8.    Що спільного і відмінного між планом і картою?




РОБОТА № 2
тема «Як орієнтуватися на місцевості. План. Карта»
ІІ варіант
    1. Прилад  для визначення сторін горизонту називається:
а)      термометром;
б)      компасом;
в)      лінійкою.
2.    Якщо опівдні стати спиною до сонця, то ліворуч буде:
а)      захід;
б)      схід;
в)      північ.
3.    Якщо підніматися вгору, то горизонт:
а)      розширюється;
б)      звужується;
в)      не змінюється.
4.    Що треба знати, щоб накреслити план великих предметів?
а)      основні сторони горизонту;
б)      умовні знаки;
в)      масштаб.
5.    Познач, які лінії на карті показують напрям північ — південь.
а)      паралелі;
б)      меридіани.
6.    Доповни речення.
__________— це креслення вигляду зверху невеликої ділянки земної поверхні.
7.    Продовж речення.
Число, яке показує, у скільки разів зменшується зображення на карті, глобусі порівняно зі справжніми розмірами, називається_________________________

8.    Що спільного і відмінного між планом і картою?
КОСМОС
Підніми руку.
Намагайся тримати її в такому положенні якомога довше. Що станеться?
Невдовзі ти відчуєш біль. Таке відчуття, неначе щось тягне руку донизу. І тобі доведеться опустити руку.
Силу, яка змушує тебе опустити руку, називають гравітацією, або силою тяжіння. Гравітація діє як магніт, притягуючи твою руку, наче шматок металу.
Тяжіння неможливо побачити або доторкнутися до нього. Його можна тільки відчути. Тяжіння Землі тягне вниз будь-яке тіло, розміщене поблизу неї або на її поверхні. Саме ця сила утримує людей на Землі.
Місяць і Сонце також є джерелами сили тяжіння. Взагалі, будь-яке тіло у Все­світі є джерелом тяжіння. Саме сила тяжіння утримує різні небесні тіла одне поблизу одного. Ісаак Ньютон перший ввів у науковий обіг поняття «всесвітнє тяжіння», а Альберт Ейнштейн розвинув ідеї Ньютона.
Сила притягання є взаємною. Це означає, що всі тіла у Всесвіті впливають одне на одне. Наприклад, сила тяжіння Землі змушує Місяць увесь час рухатися по круго­вій орбіті. Натомість Місяць притягує воду Світового океану, викликаючи припливи і відпливи.
Сила тяжіння залежить від відстані між тілами — чим вона більша, тим мен­ша сила.
Як ти вважаєш, що було б, якби сила тяжіння на Землі зникла?
На нічному небі можна побачити тисячі мерехтливих зір. Скла­дається враження, що зорі безладно розкидані на небозводі, але насправді в більшості своїй вони існують у складі величезних груп — галактик.
За припущеннями астрономів, у Всесвіті налічується багато мільярдів галактик. Кожна з них натомість складається з сотень мільярдів або навіть трильйонів зір, багато з яких значно
більші за наше Сонце! Галактика Чумацький Шлях — лише одна з багатьох галактик. У нашій Галактиці налічується близько 300 млрд зір.
Галактики бувають різної форми: спіралеподібні, еліпсо­подібні й неправильні (безформні). Наша Галактика Чумацький Шлях — спіра­леподібна і схожа на гігантську карусель. Зорі в галактиці обертаються навколо її центра.
Галактика, як і все у Всесвіті, обертається навколо власної осі, що проходить через її центр.
Є галактики, які (за невеликим винятком) не видно неозброєним оком, оскіль­ки ці гігантські об’єкти дуже віддалені від Землі. Для дослідження галактик учені використовують потужні телескопи і тому навіть незначний прогрес у вивченні тієї чи іншої галактики потребує багато часу. Адже люди ще дуже мало знають про Галактику, в якій живуть.

МАЛІ ПЛАНЕТИ
Першого січня 1801 р. Джузеппе Піацці виявив на небі новий об’єкт. Це тіло оберталося навколо Сонця по орбіті, розташованій за орбітою Марса, і Піацці вирішив, що це комета. Інші астрономи визнали об’єкт новою плане­тою. Впродовж наступних років виявлено ще декілька схожих об’єктів, і всі вони були за розмірами значно менші від планет.
Нині астрономи називають ці небесні тіла астероїдами, або малими планетами.
У Сонячній системі налічуються тисячі астероїдів. Це тіла найрізноманітніших розмірів — від великих куль до невеликих кам’яних брил. Серед астероїдів трапляються великі тіла, але біль­шість із них завбільшки як валун. Як і планети, астероїди обертаються навколо Сонця. Траєкторії планет або астероїдів, що обертаються навколо Сонця, називають «орбітами». Більшість відкритих астероїдів розміщується від Сон­ця далі, ніж Земля, — їх орбіти розташовуються між орбітами Мар­са і Юпітера. Щоправда, деякі астероїди підходять доволі близько до Сонця. Багато вчених вважає, що саме зіткнення астероїда із Землею мільйони років тому спричинило вимирання динозаврів.
СОНЯЧНА СИСТЕМА
Уяви собі величезний чорний простір. Сонце рухається в цьому просторі разом із багатьма дрібнішими тілами — планетами, асте­роїдами, кометами, метеорами і найдрібнішими молекулами різних газів. Сонце разом зі свитою утворює Сонячну систему. Багато таких сонячних систем і просто зір утворюють галактику.
Астрономам досі невідомо, як далеко простягається Сонячна сис­тема. Нептун нині вважають найвіддаленішою планетою з тих, які обер­таються навколо Сонця, але за його орбітою існує карликова планета Плутон, а нещодавно виявлено також інші об’єкти такого типу.
Сонце є джерелом енергії для всієї Сонячної системи, а також світ­ла і тепла, необхідних для підтримування життя на нашій планеті. Сила притягання Сонця утримує планети, комети та інші тіла на їх орбітах. Найбільші й наймасивніші об’єкти Сонячної системи (після Сонця) — це планети. Нині відомо вісім планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Плутон у 2006 р. віднесено до кар­ликових планет.
Астероїди — дрібні кам’янисті небесні тіла. Більшість їх роз­міщується між орбітами Марса і Юпітера, а найбільший з них — Паллада (Цереру вважають нині карликовою планетою).
Комета має вигляд розмитої світної плями з хвостом. Комети скла­даються з пилу і замерзлих газів. Коли така брудна снігова грудка наближається до Сонця, лід тане і випаровується, утворюючи те, що видно з Землі як хвіст комети. Найвідомішою, очевидно, є ко­мета Галлея.
КОМЕТИ
Слово «комета» грецького походження, воно означає «волохата, кудлата». Деякі комети мають вигляд зорі з ворсистими хвостами. Але комети це не зорі. Як і Місяць, комети світять відбитим світлом Сонця. Подібно до Землі, комети обертаються навколо Сонця і більшість із них з’являється знову і знову.
Але якщо комети не зорі, то що це таке?
Деякі вчені вважають, що комети складаються переважно з льоду із вкраплен­нями заліза і пилу та, можливо, невеликої кількості кам’яних брил. Коли комета випаровується внаслідок нагрівання сонячним промінням, величезні маси газу утворюють слідом за нею яскравий і розмитий хвіст.
У давнину, коли на вулицях не було ліхтарів і повітря було чистим і прозорим, будь-яка людина могла спостерігати комети. На відміну від зір, які видно що­ночі, комети з’являються несподівано. Люди вважали їх провісниками нещасть — повені, голоду або епідемії.
Едмонд Галлей, який жив понад два століття тому, відкрив 24 різних комети. Одну з цих комет — ту, що періодично з’являється на небі, названо на його честь, бо саме Галлей передбачив час її наступної появи. Галлей уперше побачив цю комету в 1759 р., і вона знову з’являлася на небі в 1835,1910 і 1986 рр. Наступної її появи слід сподіватися 2060 р.
                                      
                                         3 клас                                     
                                       Контрольна робота за темою                                         «Людина – живий організм»
Варіант ІІ
1.     Тіло людини вкрито :           
а) шерстю;    б) лускою;   в) шкірою                        
2.     Скелет потрібен для:                                                                                
 а) травлення;  б) як опора тіла;   в)для дихання              
3.     Перетворення їжі в організмі людини на поживні речовини називається :               
а) травленням;   б) диханням;   в) харчуванням.                              
4.     До легенів людини потрапляє  :                                                 
 а) поживні речовини ;   б) вуглекислий газ;   в) кисень.                                  
5.    Для чого людині шкіра?( обери потрібне)
А) для захисту внутрішніх органів від пошкодження;
Б) для поповнення поживними речовинами;
В) для руху людини;
Г) для захисту від інфекцій, холоду  спеки.                                     
6.   До органів чуття належать …
       а) головний і спинний мозок та нерви;
       б) очі, вуха, ніс, язик і шкіра;
       в) артерії, вени і капіляри.
   7. Випиши назви органів дихання (у правильному порядку):    
стравохід, гортань, ребра, носоглотка, легені, бронхи, рецептори, трахеї. 
                     
8.  З’ єднай органи травлення і їх функції.
Ротова порожнина             Закінчується перетравлення їжі під            
                                           дією травних соків
  
Шлунок                            Подрібнюється їжа, перемішується,
                                          змочується слиною
  
Тонка кишка                       Їжа частково перетравлюється
                                          шлунковим соком

Додаткове завдання

Що потрібно робити для зміцнення здоров’я людини?

                                Контрольна робота за темою                                              
«Людина – живий організм»
Варіант І
1.     Живлення людини відбувається завдяки органам :           
а) травлення;    б) дихання;     в) руху                      
2.     Кістки рухаються завдяки:                                                                         
а) поживним речовинам;  б) м’язам;   в) диханню.             
3.     Шкіра захищає організм людини від :                          
 а) хвороб;            б) пошкоджень внутрішніх органів та інфекцій;   
                 в) переїдання.                                  
4.     Людина вдихає через   :                                                                               
а) стравохід ;   б) легені;   в) ніс.                                  
5.     Для чого людині скелет?( обери потрібне)
А) для захисту внутрішніх органів від пошкодження;
Б) для поповнення поживними речовинами;
В) для руху людини;
Г) для захисту від інфекцій, холоду  спеки.     
6.Кровоносну систему утворюють …
а) головний і спинний мозок та нерви;
б) серце, артерії, вени, капіляри;
в) стравохід.                             
7.     Випиши назви органів травлення(у правильному порядку): 
     ніс, ротова порожнина, тулуб, стравохід, пряма кишка, хребет, шлунок, тонка і товста кишки.                                                    
8. З’ єднай кістки скелету і їх функції.
Череп                       Захищає від пошкоджень спинний мозок


Грудна клітка         Захищає від пошкоджень серце і легені


Хребет                        Захищає від пошкоджень головний мозок

Додаткове завдання

Що потрібно робити для зміцнення здоров’я людини?


                                                           ЛЮДИНА
ОПОРНО-РУХОВА СИСТЕМА
      Під шкірою у людини знаходяться кістки. Вони тверді, міцні, але легкі. Кістки утворюють скелет. Кістки не можуть самі рухатися. Їх рухають м’язи, які до них прикріплені. 
       ОПОРНО-РУХОВА СИСТЕМА складається із СКЕЛЕТА і М’ЯЗІВ. Скелет людини налічує 206 кісток. Скелет служить опорою тіла або окремих його частин. Він захищає організм від механічних пошкоджень.         СКЕЛЕТ складається із кісток черепа ,кісток тулуба, кісток кінцівок хребта , ребер ,грудини. Скелет – це рухома опора твого тіла. Без нього ми були б схожі на мішки з кісток , м’язів та органів. Хребет – основа всього скелету. Він об’єднує в єдине ціле всі його складові частини. Кістки можуть з’єднуватися між собою нерухомо, як кістки черепа. Такі з’єднання називають швами. Кістки рук і ніг з’єднуються рухомими суглобами. Кістки в суглобах з’єднані еластичною сполучною тканиною – зв’язками.
         В твоєму тілі більше 600 МЯЗІВ. Вони відрізняються зовнішнім виглядом, виконують різні функції. Робота м’язів – це їх скорочення і розслаблення. М’язи до кісток прикріплюються за допомогою сухожилля.
      ЗАХВОРЮВАННЯ ХРЕБТА
Сколіоз – викривлення хребта. Виникає в дитячому віці. Після 14 років лікуванню не піддається. Остехондроз – найпоширеніше захворювання хребта. Є причиною більшості захворювань внутрішніх органів.

     ПАМЯТАЙ! 
З дитинства слідкуй за своєю поставою, займайся спортом. Чим краще розвинені м’язи, тим міцніший скелет, стрункіша постава в людини і точніші рухи.  
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3
1 варіант
1. Тварин, які живляться іншими тваринами називають:
а) травоїдні;
б) хижі;
в) всеїдні.
2. Народжують малят :                              
а) земноводні;   б) звірі;   в) птахи.
3. Вкажи правильне твердження.
а) Віруси — це бактерії.
б) Віруси — це окрема група організмів.
в) Віруси — це гриби.
4. Склади ланцюг живлення:
- вовк, жолуді, кабан. 

- миші , коріння дуба, лисиця. 

 - попелиця , сонечко, капуста.

5. До якої групи належать перелічені тварини? Запиши.
Лелека –
Бджола –
Ропуха –
Щука –
Тритон –
Синій кит –
6. Яке значення бактерій у природі?
7. Наведи по три приклади рослин і тварин, занесених до Червоної книги України.
8. Скільки в Україні державних заповідників? Назви один з них.


КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3
2       Варіант
1. Першою ланкою в ланцюзі живлення завжди є:                                   
а) хижа тварина;                       б) рослина;     
                в) рослиноїдна    тварина                                                                       2. Розмножуються, відкладаючи яйця у гнізда і насиджуючи їх:                      а) птахи;   б) звірі;   в) плазуни
3. Вкажи правильне твердження.
а) Бактерії підвищують родючість ґрунту.
б) Бактерії можна побачити неозброєним оком.
в) Бактерії – це віруси.
4. Склади ланцюг живлення:
- дятел, сосна, жук-короїд.
- сойка, жолудь, яструб. 

- дятел, дуб, жук-короїд, стерв'ятник.

5. До якої групи належать перелічені тварини? Запиши.
Пінгвін –
Черепаха –
Сонечко –
Акула –
Дельфін –
Саламандра –
6. Яке значення грибів у природі?
7. Наведи по три приклади рослин і тварин, занесених до Червоної книги України.
8. Скільки в Україні державних заповідників? Назви один з них.

Для підготовки до конкурсу "Колосок" зареєструйтесь і пройдіть цікаві тести на сайті http://kolosok.org.ua/

       Зеле́на кни́га Украї́ни — список, до якого заносять рідкісні й типові для певної місцевості рослинні угрупування, які потребують особливого режиму їхнього використання. Рослинні угрупування  - це закономірне поєднання рослин на тій чи іншій території з певними взаємостосунками між ними і з властивими їм умовами місцезростання.
      Зелену книгу вперше у світі розробили фахівці України. На відміну від Червоної книги, Зелена книга звертає увагу на охорону не окремих видів, а цілісних рослинних угрупувань. У ній представлено 126 рідкісних й типових рослинних угруповань, які потребують охорони.



     Рі́вненський приро́дний запові́дник — другий за розміром заповідник в Україні. Розташований на півночі Рівненської області, в межах Володимирецького, Дубровицького, Сарненського та Рокитнівського районів.
     Заповідник створено в 1999 році з метою збереження у природному стані природи українського Полісся. У заповіднику представлені болота всіх типів, які трапляються на українському Поліссі. У рослинному покриві території заповідника переважають ліси (48,3%) і болота (48,0%). Серед лісів основні площі займають соснові ліси.
     На території заповідника розташоване озеро Біле . Це — одне з найбільших озер у Рівненській області. Його площа становить 453 га, середня глибина — 4 м, максимальна глибина — 26 м. Вода його чиста й прозора, на дні добре видно майже біле вапнякове каміння, яке і дало озеру таку назву. Є ще озеро Сомине, максимальна глибина якого— 13м.
    На території Рівненського природного заповідника виявлено 150 видів мохоподібних. З них чотири види болотних мохів (гелодій Бландова, меезія тригранна, псевдокаліергон трирядний, скорпідій скорпіоноподібний) занесено до Червоної книги України, а один (гаматокауліс глянсуватий) — до Червоної книги мохоподібних Європи.
     Ссавців у заповіднику визначено понад 60 видів, з них найбільша група - це гризуни (понад 20 видів). Досить розповсюдженими є бобер річковий, білка, заєць-русак, лисиця звичайна, вовк, єнотовидний собака, куниця лісова та кам'яна, ласка, свиня дика, козуля, лось. Зустрічаються і види, які занесені до Червоної книги Українивидра річкова, рись, кіт лісовий, борсук, горностай, норка європейська та інші.
     Птахи заповідника представлені понад 200 видами, з яких більше половини гніздяться. З куроподібних досить часто зустрічається тетерев, рідше - рябчик і дуже рідко глухар (Червона книга України).На болотах гніздяться журавель сірий, кульон великий. На озерах Біле та Сомине мешкає лебідь-шипун, у глухих хвойних лісах, що межують з болотами, — лелека чорний. Досить поширені хижі птахи — боривітер звичайний, підсоколик великий, кібчик, лунь очеретяний, канюк звичайний, яструби. Виявлено гнізда дуже рідкіного для териорії України підорлика великого та орлана-білохвоста. Із рідкісних совиних на території заповідника гніздиться сова бородата, пугач.
      Серед плазунів тут поширені гадюка, вуж звичайний, мідянка, веретільниця ламка, ящірки живородна та прудка, черепаха болотна, тритон гребінчастий.
      Риби у водоймах заповідника представлені 15 видами. В озері Біле мешкає вугор, сом та інші типові для Полісся види.

Контрольна робота з теми «Рослини» 3 клас
І варіант
1.      Рослини  живі організми, тому що:
А) ростуть і дають плоди
Б) ростуть, цвітуть, дають насіння
В)ростуть, цвітуть, розмножуються, дають насіння, відмирають.
2.       Дерева і кущі  - це:
А) однорічні рослини
Б) дворічні рослини
В) багаторічні рослини
3.      На які групи поділяються рослини?
А) водорості,мохи, хвощі, папороті, хвойні, квіткові рослини
Б) водорості, мохи, квіткові рослини
В) водорості, хвойні, папороті
4.      Підкресли органи рослин
Корінь, бруньки, вусики, стебло, кора, листя, колючки, квітка, гілки, плід з насінням.
5.      Наведи приклади однорічних, дворічних, багаторічних рослин.
Однорічні _____________________________________
Дворічні ______________________________________
Багаторічні ____________________________________
6.      Доведи, що перець належить до кожної з цих груп рослин.
Перець це рослина:
трав’яниста, тому що _____________________________________
________________________________________________________
однорічна, тому що ______________________________________
________________________________________________________
культурна, тому що ______________________________________
________________________________________________________



Контрольна робота з теми «Рослини» 3 клас
ІІ варіант
1.      Які рослини називаються деревами?
А) рослини,які мають багато дерев’янистих стебел
Б) рослини, які мають одне дерев’янисте стебло
В) рослини, які мають м’яке соковите стебло
2.      Які твердження правильні?
А) рослини розмножуються тільки насінням
Б) найбільше на Землі хвойних рослин
В) Плід захищає насіння
3.      Вкажи рядок, у якому зазначені назви хвойних дерев:
А) сосна, модрина, ялина
Б) груша, вишня, тис
В) смерека, тополя, верба.
4.      Хвойні рослини не мають:
А)кореня
Б) квіток і плодів
В)насіння
5.      Наведи приклади однорічних, дворічних, багаторічних рослин.
Однорічні _____________________________________
Дворічні ______________________________________
Багаторічні ____________________________________
6.      Доведи, що огірок належить до кожної з цих груп рослин.
Огірок це рослина:
трав’яниста, тому що _____________________________________
________________________________________________________
однорічна, тому що ______________________________________
________________________________________________________
культурна, тому що ______________________________________
________________________________________________________



 Контрольна робота за темою «Рослини»
1.До істотних ознак  дерев належать:
        а) корінь;    б) стовбур;    в)стебло.
2.Яке значення кореня в житті рослин:
А) закріплює рослину у грунті і всмоктує воду з поживними речовинами;
Б) проводить воду до всіх органів;
В) у ньому утворюються поживні речовини.
3.Насіння хвойних рослин утворюється  :
а) у квітах;    б) у хвої;    в)у шишках.
4.Як відбувається процес живлення рослин? Встав потрібні слова.
Рослина за допомогою ____________ всмоктує із грунту _________________________________________________ . У зелених листках на світлі з води, вуглекислого газу і мінеральних солей утворюються _____________________________________ .
5. З ’єднай ознаки рослин і їх вид.

Рослини, які живуть у воді і не мають справжніх органів



Квіткові рослини


Рослини, які не мають кореня і ростуть на каменях



Водорості


Рослини, які мають всі органи і найбільш поширені



Мохи

6.Що необхідно рослинам для росту і розвитку?
7.До істотних ознак  трав’янистих рослин належать:
        а) корінь;    б) стовбур;    в) трав’янисте стебло.
8.Яке значення стебла( стовбура) в житті рослин:
А) закріплює рослину у грунті і всмоктує воду з поживними речовинами;
Б) проводить воду до всіх органів;
В) у ньому утворюються поживні речовини.
9.Як відбувається процес дихання рослин? Встав потрібні слова.
Рослина вдихає  із повітря ____________________, а видихає ______________________.

10.Чим, окрім насіння, можуть розмножуватися рослини?




Контрольна робота з теми «Рослини» 3 клас
І варіант
1.    До хвойних рослин належать ...
а) дуб, калина
б) ялина, сосна
в) сфагнум, зозулин льон
2.    Рослинам для живлення потрібен ...
а) кисень    б)  вуглекислий газ       в) азот
3.    Познач цифрами і запиши в правильній послідовності етапи річного росту і розвитку липи.
поширення плодів
цвітіння
поява плодів
4.     Запиши, яким спосо­бом поширюються плоди кульбаби, клена, реп яха,горобини.
 

 5. Випиши усі  характеристики винограду.

Трав’яниста рослина
Кущ
Дикоросла
Фруктово-ягідна
Розмножується вусами
Теплолюбна
Культурна
Овочева
Розмножується живцями
Холодолюбна


ІІ варіант
1.           До водоростей належать ...
а) береза, слива 
б) хлорела, ламінарія  
в) ялина, ялівець
2.           Рослинам для дихання потрібен ...
а) кисень    б) вуглекислий газ        в) азот
3.           Познач цифрами і запиши в правильній послідовності етапи річного росту і розвитку кульбаби.
цвітіння
поява плодів
запилення квіток
поширення плодів

5. Випиши усі  характеристики огірка.
 Трав’яниста рослина
Кущ
Дикоросла
Зернова
Розмножується насінням
Теплолюбна
Культурна
Овочева
Розмножується живцями
Холодолюбна



6. Запиши ознаки, за якими хвойні рослини відрізняються від квіткових.



Контрольна робота за темою «Тварини»
Варіант І 
1.      Дятел – це: а) звір;    б) риба;     в) птах.     
2.     До всеїдних тварин належить:                                                       
а) борсук;    б) лось;                в) щука.                        
3.     Народжують малят :                              
а) земноводні;   б) звірі;   в) птахи.                              
4.     Підкресли назви риб:
Рак, щука, коник, окунь, короп, акула, сорока, карась, сонечко, скат, дельфін, тритон, морський коник.                         5.     Склади ланцюг живлення  між диким кабаном, вовком і дубом:       
6.     Напиши істотні ознаки птахів.                         
7.     Як хижі птахи пристосувались до здобування корму
8.     Яку користь приносять тварини людям?                    

Контрольна робота за темою «Тварини»
Варіант ІІ
1.     Ящірка – це:            
а) птах;    б) риба;   в) плазун.     
2.     Першою ланкою в ланцюзі живлення завжди є:                                    
а) хижа тварина;  б) рослина;      в) рослинноїдна тварина                                                                          
3.     Розмножуються, відкладаючи яйця у гнізда і насиджуючи їх:                                                                          
 а) птахи;   б) звірі;   в) плазуни
4.Підкресли назви комах:
Кріт, мурашка, курка, метелик, коник, жаба, грак,щука, бабка, кажан, саламандра, бджола, комар, павук.                                   
5.     Склади ланцюг живлення  між куницею, білкою,ліщиною:                                                         
6.     Напиши істотні ознаки риб.                         
7.     Як звірі пристосувалися до захисту від ворогів?                                                  
8.     Яку користь приносять тварини людям?   

                    Плазуни
До плазунів (або їх ще називають РЕПТИЛІЇ) відносяться:
- ящірки;
- змії;
- крокодили;
- черепахи; 
- а також вимерлі динозаври, що означає "вимерлі ящери"
Назва «рептилії» походить від грецького слова, яке перекладається як «повзати на череві»

Плазуни - холоднокровні, переважно наземні, хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм). Це пов'язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні оболонки.
     Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст. На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло торкається землі - «плазує», звідки й походить назва класу. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками.
      Зовнішній шар покривів плазунів, на відміну від земноводних, роговіє. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками . Такі покриви захищають тварин від механічних ушкоджень і зайвих втрат вологи. Щільний покрив заважає росту плазунів, тому він періодично змінюється: старий скидається, і тварина росте, поки новий не зроговів.
     У плазунів порівняно із земноводними складніший і механізм дихання. Повітря надходить до легень і виходить із них за рахунок рухів ребер.
     Очі також захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою).
      У ящірок спостерігають явище самокаліцтва. Якщо схопити її за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м'язів один із хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Цей рефлекс має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, який вхопив її за хвіст. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється.
      У деяких плазунів добре виражена турбота про нащадків. Так, самки деяких крокодилів і сірого варана охороняють кладку яєць від хижаків до моменту виходу з них молодих тварин.
      Для зимівлі плазуни можуть використовувати різні місця. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарившись у мул. А змії, вужі та ящірки зимовий період переживають у порожнинах у ґрунті (норах гризунів, під пеньками дерев тощо), куди можуть ховатися цілими групами. Упродовж усієї зими вони, звісно, не живляться, а процеси обміну речовин у них значно вповільнюються.
       Навесні плазуни починають розмножуватися - відкладають яйця в ямки під камінням, пеньками тощо, які добре прогріваються сонцем, бо тепло необхідне для розвитку зародків. Розвиток прямий: із яєць наприкінці літа з'являються молоді особини.
        Черепахи свій панцир не скидають, так як він приростає до хребта.



Птахи
        Відомо, що 155-145 млн. років назад існували літаючі яшери – птеродактилі, які пристосувались до життя в повітрі. Вони були різні за розміром – від величини горобця до тварин з розмахом крил 16 метрів. Кістки в них були легкі і порожнисті. Перетинчасті крила птеродактиля були схожі на крила сучасних кажанів. Пір'я, як у сучасних птахів, у птеродактилів не було, але була невелика шерсть. Хвіст був або дуже короткий, або зовсім відсутній. Птеродактилі вели переважно денний спосіб життя, а вночі спали вчепившись кігтями за гілки дерев. З рівної поверхні птеродактилі злетіти не могли, тому, розтуляючи кігті, падали вниз і в момент падіння розправляли крила.
       Предок птахів археоптерикс — тварина, що існувала близько 150 млн років тому і мала крила  із пір'ям. Походження птахів від рептилій підтверджують рогові луски на лапах.
     Птахи - це теплокровні істоти, які дихають легенями. Нині у світі є понад 9 тисяч видів птахів, їхнє тіло покрито пір'ям, голова маленька, має дзьоб без зубів, кістки порожнисті, є додаткові повітряні мішки, що забезпечують їм так зване подвійне дихання; їхні передні кінцівки перетворилися на крила. 
   Крила у птахів прикріплені до жорсткої грудної клітки із добре розвиненими гребенями грудини. М'язи, які дозволяють птахам літати, становлять майже 15% від їхньої загальної ваги. Птахи є єдиними (крім кажанів) літаючими хребетними. 
   Усі птахи належать до класу яйцеродних. Первісні птахи, що жили близько 140 мільйонів років тому, вже мали оперення. Багато видів птахів з'явилися понад 70 мільйонів років тому. Більшість сучасних видів існують вже 40 мільйонів років. 
   Завдяки здібностям пристосовуватися до навколишнього середовища, на земній кулі вони живуть майже повсюди. 

    Багато видів мають важливе економічне значення для людини, здебільшого як джерело їжі, отриманої в результаті ведення сільського господарства або полювання. Деякі види, особливо співочі птахи і папуги, є популярними хатніми тваринами. 




КОНТРОЛЬНА РОБОТА  «ТВАРИНИ»

КОНТРОЛЬНА РОБОТА
1.        Вкажи істотні ознаки звірів.
О тіло вкрите шерстю, вигодовують малят молоком
О тіло вкрите пір’ям, відкладають і насиджують яйця
О тіло вкрите лускою і шаром слизу, відкладають ікринки У воду
2.        Комахи мають ...
О шість ніг   О вісім ніг    О десять ніг
3.        Познач зайве в  розмноженні риб.
О поява мальків
О відкладання ікринок
О поява личинок
4. Доповни схему ланцюга живлення.
Жолудь - … - сова
5. До якої групи належать перелічені тварини? Запиши.
Пінгвін –
Черепаха –
Сонечко –
Акула –
Кумка –
Дельфін –
Саламандра –
Кажан –
6. Доведи, що риби пристосувалися до життя у водоймах.(тобто які вони мають ознаки, що дозволяють їм жити у воді)
1. Вкажи істотну ознаку птахів.
О тіло вкрите шерстю
О тіло вкрите пір’ям
О тіло вкрите лускою
О  плазуни 
О земноводні       
О риби
3.        Познач зайве в  розмноженні комах.
О насиджування яєць
О відкладання яєць
О утворення лялечки
О поява личинок
4. Доповни схему ланцюга живлення.
... - кабан - вовк
5. До якої групи належать перелічені тварини? Запиши.
Лелека –
Бджола –
Ропуха –
Щука –
Тритон –
Жовтопузик –
Синій кит –
Скат –
6. Доведи, що птахи пристосувався до життя у повітрі. (тобто які вони мають ознаки, що дозволяють їм літати)



КОНТРОЛЬНА РОБОТА «ГРИБИ.БАКТЕРІЇ.ВІРУСИ.ОХОРОНА ПРИРОДИ»
І варіант
1. Тварин, які живляться іншими тваринами називають:
а) травоїдні;
б) хижі;
в) всеїдні.
2. Склади ланцюг живлення:
- дятел, сосна, жук-короїд.
- сойка, жолудь, яструб.
- дятел, дуб, жук-короїд, стерв'ятник.
3.Вкажи правильне твердження.
а) Віруси — це бактерії.
б) Віруси — це окрема група організмів.
в) Віруси — це гриби.
4. Доведи, що гриби – це окрема група організмів.
5. Яке значення бактерій у природі?
6. Наведи по три приклади рослин і тварин, занесених до Червоної книги України.
7. Скільки в Україні державних заповідників? Назви один з них.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА «ГРИБИ.БАКТЕРІЇ.ВІРУСИ.ОХОРОНА ПРИРОДИ»
ІІ варіант
1. До хижих комах належать:
а) муха;                  
б) бджола;                    
в) сонечко.
2. Склади ланцюг живлення:
- вовк, жолуді, кабан.
- коріння дуба, миші, лисиця.
 - попелиця , сонечко, капуста.
3. Вкажи правильне твердження.
а) Бактерії підвищують родючість ґрунту.
б) Бактерії можна побачити неозброєним оком.
в) Бактерії забруднюють навколишнє середовище.
4. Яка будова шапинкових грибів?
5. Яке значення грибів у природі?
6. Наведи по три приклади рослин і тварин, занесених до Червоної книги України.
7. Скільки в Україні державних заповідників? Назви один з них.


1 коментар:

  1. Я тут, щоб поділитися своїми свідченнями про те, що зробила для мене гарна довірена позикова компанія. Мене звати Нікіта Таня, росіянка, я прекрасна мати трьох дітей. Я втратила свої кошти, намагаючись отримати позику, мені і дітям було так важко, я пішла в Інтернет, щоб отримати допомогу в позиці. втратив до одного вірного дня, коли я зустрів цього свого друга, який нещодавно забезпечив позику у дуже чесного чоловіка, містера Бенджаміна. Вона познайомила мене з цим чесним офіцером з питань позик, містером Бенджаміном, який допоміг мені оформити позику протягом 5 робочих днів, і я назавжди буду вдячний містеру Бенджаміну за допомогу мені знову стати на ноги. Ви можете зв’язатися з містером Бенджаміном електронною поштою: 247officedept@gmail.com, вони не знають, що я роблю це для них, але я просто повинен це зробити, тому що там багато людей, які потребують допомоги в позиці, будь ласка, прийдіть до цього чесного чоловіка, і ви також можете врятувати. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)

    ВідповістиВидалити