українська мова

Варіант 1
     1. Познач рядок із числівниками, що вказують на кількість.
а)    Вісім, четвертий, п'ять;
б)    чотирнадцятий, двадцять один, вісім;
в)    двісті, дев'ять, двадцять п'ять.
    2.Запиши числівники, узгодивши їх з іменни­ками.
7 (зошит)                                                                    
о 12 (година)             
50 (день)                                    
26 (дерево)                                
6 (вівця)
      3. Визнач правильне твердження.
Особові займенники називають слова, що вказують на:
а)    ознаку предметів;
б)    кількість предметів або їх порядок при лічбі;
в)    особу, але не називають її.
    4. Постав займенники у потрібну форму, визнач їхню особу і число.
Усміхнувся до (вона);      
дивитися на (ми);
прийшов до (ти);
стоїть переді (я).                                      
    5.Спиши речення. Випиши займенники, у дужках запиши  їхні особу, число і відмінок.
Ти йому про діло, а він тобі про козу білу.
    6. Перебудуй текст так, щоб розповідь велася від 3-ї особи однини. Перебудований текст запиши. Підкресли особові займенники і визнач їх  відмінок .
    І як тільки не сварять мене, хоча винна я лиш у тому, що вмію себе захищати. А ще я дуже корисна. Мене із задоволенням їдять корови, кози. Зі мною варять смачний борщ, адже в мені дуже багато вітамінів.
Числівник. Займенник
Варіант 2
1.   Познач рядок, у якому подано порядкові числів­ники.
а)    Сьомий, дванадцятий, тридцять перший;
б)    десять, другий, сто;
в)    двадцять сьомий, триста, два.
2.   Запиши числівники, узгодивши їх з іменни­ками.
10 (яйця)                     
16 (горіх)     
11 (помідори)
8 (машина)                                                        
15 (книга)                                                                          
3.   Визнач правильне твердження.
Особові займенники відповідають на ті ж питання, що й:
а)    прикметники;
б)    числівники;
в)    іменники.
4.   Постав займенники у потрібну форму, визнач їхню особу і число.
Згадав про (ти);
підійти до (вони);                                            
привітатися зі (я);     
дружити з (він).                                                      
5.   Спиши речення. Випиши займенники, у дужках запиши  їхні особу, число і відмінок.
Ото, мамо, хвалять нас: чи ви мене, чи я вас.
6.   Перебудуй текст так, щоб розповідь велася від 2-ї особи однини. Перебудований текст запиши. Визнач відмінок займенників.

   Я блукав по весняному лісі. Настрій у мене був піднесений. Я радів весні. Та раптом мені почулося жалібне попискування. На стежці я побачив зайчика, який зиркав на мене вологими очима. Він попав у сільце, а я його звільнив. Зайчик вдячно подивився на мене.
4 клас
Іменник
І варіант
1. Вкажи ознаки іменника:
    А називає предмет, відповідає на питання хто? або що?, є назвою істоти або неістоти, може змінюватися за числами і відмінками, має рід, у реченні виступає підметом або другорядним членом речення;
    Б називає ознаки предмета, відповідає на питання який? яка? яке? які?:
    В називає дії предмета, відповідає на питання що робить? що робити? що зробив?.
2. Початковою формою іменника є:
    А називний відмінок однини;
    Б родовий відмінок множини;
    В називний відмінок множини.
3. Визнач іменник, у якому відбулося чергування приголосного звука в процесі  зміни форми слова:
    А дочці;              Б вулиці;      В місяці.
4. Познач іменники, які вжито у формі давального відмінка:
    А Наталки, Андрійка, Петрика; 
    Б Наталці, Андрійкові, Петрику;
    В на Наталці, на Андрійкові, на Петрику.
5. Запиши слова у формі орудного відмінка однини. З одним (на вибір) склади і запиши речення.
    Осінь, ніч, мужність, вірність, любов, кров.
6. Спиши речення, вставляючи пропущені закінчення.
    Лисиця причаїлася під кущ.. глоду. Наталчин тато працює на заводі слюсар.., а старший брат столяр... По сад.. і пол.. ходить щедра осінь. Під високою круч.. тихо текла річка.
7. Спиши, визнач відмінки іменників.
    Над криничкою верба схилилась. На гілці кухлик висить. Не минають люди кринички . Пригощає вона всіх водою .
8. Запиши чотири іменники, які вживаються лише в однині.
    З двома (на вибір) склади і запиши речення.

Іменник
II варіант
1. Іменники змінюються:
    А за родами і відмінками;
    Б за числами і відмінками;
    В за родами і числами.
2. Початковою формою іменника є:
    А називний відмінок однини;
    Б родовий відмінок множини;
    В знахідний відмінок однини.
3. Визнач іменник, у корені якого відбулося чергування звука [і] з [о] у процесі зміни форми слова:
     А до землі;     Б до ночі;     В до ранку
4. Познач словосполучення з іменниками, вжитими у формі знахідного відмінка:
     А виконати пісню, чекав матусю;
     Б гарна пісня, прийшла матуся;
     В гарною піснею, чудовою матусею.
5. Подані іменники запиши у формі місцевого відмінка однини. З одним (на вибір) склади і запиши речення.
     Олівець, поріг, книга, горіх, око, нога.
6. Спиши речення, вставляючи пропущені закінчення.
    Гострим нож.. татусь відрізав скибку свіжого хліба. Андрійко був слухняним і чемним школяр... На сосн.. і ялин.. ростуть шишки. Зимовий ліс зустрів нас казковою тиш...
7. Спиши, визнач відмінки іменників.
    Ліс приваблює нас своєю красою. Люди приходять сюди відпо­чивати, збирати ягоди ,гриби. У лісах живуть дикі звірі. Ми не уявляємо свого життя без лісів .
8. Запиши 4 іменники, які вживаються лише у множині.

    З двома (на вибір) склади і запиши речення.

                                               КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ 3 КЛАС
  Іменник - це частина мови , яка називає предмет і відповідає на запитання хто? або що?
Іменники діляться на назви істот і неістот.
Іменники, що є назвами істот, відповідають на питання хто?
Іменники, що є назвами неістот, відповідають на питання що?
Іменники діляться на загальні і власні
Загальні іменники - це назви, які даються багатьом предметам. Вони пишуться з малої букви. Н-д: село, овочі, мама.
Власні іменники - це імена, прізвища, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, сіл, вулиць, географічні назви. Вони пишуться з великої букви. Н-д: Тарас Шевченко, Рівне, Україна, Дніпро.
Іменники мають рід (чоловічий, жіночий та середній) - (пояснити, як вони визначаються)  та змінюються за числами і відмінками - (розказати про однину і множину і назвати відмінки ).
  Прикметник - це частина мови,яка називає ОЗНАКУ предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?В реченні прикметник звязаний з іменником, тому вживається в тому ж числі, роді і відмінку, що й повязаний з ним іменник. Прикметник змінюється за числами, відмінками, а в однині за родами. У множині за родами прикметники не змінюються.- (розказати про родові закінчення прикметників).
   Дієсловоце частина мови, яка називає ДІЮ предмета і відповідає на питання  що робить? що зробить? Дієслова мають початкову (неозначену) форму, яка відповідає на питання що робити? що зробити?Дієслова змінюються за часами: минулий, теперішній і майбутній.- (розказати, на які питання відповідають часові форми дієслів). Дієслова минулого часу змінюються за родами.Дієслова можуть означати завершену і незавершену дію - (розказати ,на які питання вони відповідають)


                                       Мовна тема  « Текст. Речення»
Варіант 1
1. На які види поділяється мовлення?
А) Усне;
Б) писемне;
В) усне і писемне.

 2. Прочитайте речення, позначте рядок, у якому записано спонукальне речення.
 А) Послухай, як струмок дзвенить, як гомонить ліщина.
 Б) Мліє степ у малинових променях передвечірнього сонця.
 В) Хто тебе взяв за руку і до школи на науку вів, щоб розуму навчати?

 3. Визначте рядок, у якому правильно визначено граматичну основу.
 А) Свіжий аромат тюльпанів наповнює повітря.
 Б) Свіжий аромат тюльпанів наповнює повітря.
 В) Свіжий аромат тюльпанів наповнює повітря.

4. Однорідні члени речення можуть з’єднуватися за допомогою:
А) сполучників;
Б) прийменників;
В) іменників.
5. Визначте  тип тексту:
У лісі
         Ми збирали гриби у лісі. Було тихо. Раптом подув прохолодний вітер. Кучеряві берізки затріпотіли вітами. Небо почали затягувати хмари. Загриміло, заблискало. Полив дощ, як з відра. Птахи заховались у гнізда. Ми побігли до куреня.
____________________________________________

6. Поставте де потрібно, розділові знаки при однорідних членах речення. Однорідні члени речення підкресліть.
 Увечері до хати посходились батько мати брати і сестра.

 7. З поданих слів складіть речення, підкресліть в них граматичну основу.
 На, прийшов, блискучий, землю, грудень.
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________

 8. Встановіть зв'язок між словами в реченні.
Між деревами промайнув білий заєць.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______               __________________________

Мовна тема «Текст. Речення»
Варіант 2
1. Текст, у якому щось або про когось розповідається,- це:
А) текст-опис;
Б) текст-міркування;
В) текст-розповідь.

2. Прочитайте речення, позначте рядок, у якому записано спонукальне речення.
 А) Над густим верховіттям високих дерев займалася вечірня зоря.
 Б) Ой, літо, літо, почекай, не відлітай у далекий край!
 В) Для чого дощ роздає свої краплі всьому живому?

 3. Визначте рядок, у якому правильно визначено граматичну основу.
 А) Ясним килимом укривають тюльпани весняний степ.
 Б) Ясним килимом укривають тюльпани весняний степ
 В) Ясним килимом укривають тюльпани весняний степ.

4. Члени речення, які відносяться до одного й того самого слова і відповідають на одне й те саме питання, називаються:
А) спорідненими;
Б) однорідними;
В) другорядними.

5. Визначте тип тексту:
Світлячок
Світлячок – це працьовитий жучок. Лапки у нього маленькі, спинка сіренька. Здається, що хтось злегка притрусив її землею. А ще  на спинці світлячок має золоту намистинку. Вона вночі світиться, як ліхтарик. Влітку у вечірню пору можна побачити, як заклопотані світлячки спалахують при місячному світлі.
________________________________________________
 
6. Поставте, де потрібно, розділові знаки при однорідних членах речення. Однорідні члени речення підкресліть.
 У саду доспіли соковиті яблука запашні груші.

7. З поданих слів складіть речення, підкресліть в них граматичну основу.
  Заєць, кущем, ховається, під, мокрим.
_______________________________________________________________________________________________

 8. Встановіть зв'язок між словами в реченні.
 Сильний дощ хлюпотить на дерева.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

САМОСТІЙНА РОБОТА
Споріднені слова. Чергування голосних у корені слів. Ненаголошені [е], [и]
1.Прочитай. Встав пропущені букви. Випиши у стовпчики споріднені слова. Познач корінь.
Дер..во,в..рба, ж..ття, ж..ттєвий, в..рбовий, д..р..вяний, д..р..вце, прож..ває, в..рбичка.
2. Спиши, вставляючи пропущені букви. Знайди слова,в яких відбулося чергування. Познач у них корінь.
Мал…вниче  с..ло  розкинулос..  перед  очима. Таких  с..л  в  ..країні  багато.
Ра..я  осін..  позолотила  всі  д..рева  та  кущі. Такої  ранн..ої  ос..ні  ще  не  було.
3. Спиши, вставляючи пропущені букви. Через тире добери перевірні слова, постав наголоси. Підкресли букви, які перевіряли.
Оз..ро, д..мок, ж..ття, з..мля, т..пліє, в..чоріє,  в..сло, бл..зький, в..сокий.

 САМОСТІЙНА РОБОТА
1 варіант
1 Випишіть слова, які починаються з дзвінкого приголосного звука. Доберіть до цих дзвінких приголосних парні глухі звуки.
Басейн, павук, тополя, день, кавун, ґедзь, замок, село, жаба, шапка.
2. Знайдіть помилки і запишіть правильно.
    Кожного ранку я поспішаю до школи лісовою стешкою. Падають з неба лехкі сніжинки. Швитко йду лісом, мелуюся струнким дупком і красунею биріскою.

САМОСТІЙНА РОБОТА
2 варіант
1 Випишіть слова, які починаються з глухого приголосного звука. Доберіть до цих глухих приголосних парні дзвінкі звуки.
Хом’як, морква, шапка, парашут, зима, лимон, сумка, день, чобіт, дзвінок.
2. Знайдіть помилки і запишіть правильно.
    Просто не впізнати стрункого дупка і красуні биріски. За висну і літо вони дуже підросли. А зараз стоять по обидва боки стешки у білих шупках.

Українська мова 3 клас
І варіант
1. Запиши подані слова в алфавітному порядку, встав пропущені букви е,и. Постав наголос. Підкресли слова, в яких звуків менше, ніж букв.
К_шеня, дж_рело, оч_рет, абр_кос, ч_решня, в_рблюд, с_кунда, д_ц_метр.
2. Добери до поданих слів протилежні за значенням слова:

Блідий -_____;
мілкий-_______;
щедрий - _________ ;
довгий - ______ .

3. Запиши по три слова з префіксами роз-, без-, з-, с- .
4. Поділи слова для переносу:
Гайок, від’їжджає, гудзик, сойка.
5. Поясни значення фразеологізмів одним словом .Склади і запиши спонукальне речення з одним із висловів
Умиватися слізьми –
Повісити носа –
Набрати води в рот –
6. Віднови деформований поетичний твір і запиши.
  Добрий лікар всіх дерев.
  Дятел стукає: тук-тук!
- Це, - сказав поважно лев, -
- Хто це там, - спитав борсук?
Українська мова 3 клас
ІІ варіант
1. Запиши подані слова в алфавітному порядку, встав пропущені букви е,и. Постав наголос. Підкресли слова, в яких звуків більше, ніж букв .
Дят_л, н_діля, пр_дмет, ч_р_вики, яс_н, ч_рговий, тр_вога, пр_з_дент.
2. Добери до поданих слів протилежні за значенням слова:

Ситий -______,
повільний-_____,
сумний - ______,
легкий -____ .

3. Запиши по три слова з префіксами з-, с-, при-, пре- .
4. Поділи слова для переносу:
Район, від’їжджає, ґудзик, знання.
5. Поясни значення фразеологізмів одним словом . Склади і запиши спонукальне речення з одним із висловів
Пекти раки –
Точити теревені –
П’ятами накивати –
6. Встанови правильний порядок строф вірша і запиши.
Ців-ців-ців! Ців-ців-ців!
Горобцева пісня ця
Налетіло горобців.
Без початку, без кінця.

САМОСТІЙНА РОБОТА
Правопис словникових слів. Правопис слів із дзвінкими і глухими приголосними звуками.
Варіант 1
1. Спиши, вставляючи пропущені букви.
 Ап…льсин, п..ріг, ап…тит, б..нзин, велос..пед, гор..зонт, к..піти, гр…міти, д..ректор.
2. Спиши, вставляючи пропущені букви. Добери перевірні слова і запиши їх в дужках. Підкресли букви, які перевіряли.
Акуратні ні..ті; моло..ьба пшениці; надя..ти костюм; ле..кий вітер; боро..ьба за незалежність; велика про..ьба; дерев’яна коло..ка; ву..ька сте..ка; брудні лі..ті; гірка ре..ька.
3. Спиши, вставляючи пропущені букви.
1. У котика лапки м’якенькі, зу..ки гостренькі.
2. Бабуся спекла смачні пирі..ки. 3. У дитячому са..ку сьогодні свято. 4. У дятла гострі кі..ті й міцний дзьоб. 5. Білий лебі..ь розправив крила.
САМОСТІЙНА РОБОТА
Правопис словникових слів. Правопис слів із дзвінкими і глухими приголосними звуками.
Варіант 2
1. Спиши, вставляючи пропущені букви.
М..тал, хв…лина, пш..ниця, д..циметр, кор…дор, в..рблюд, д..путат, пр…з..дент.
2. Спиши, вставляючи пропущені букви. Добери перевірні слова і запиши їх в дужках. Підкресли букви, які перевіряли.
Смачна ягі..ка; ле..ко вчитися; здорові зу..ки; соло..ка цукерка; зручне лі..ко; щира про..ьба; цікава зага..ка; дубова ді..ка; золота ри..ка; ски..ка хліба.
3. Спиши, вставляючи пропущені букви.
1. У дятла гострі кі..ті й міцний дзьоб. 2. Білий лебі..ь розправив крила. 3. У котика лапки м’якенькі, зу..ки гостренькі. 4. Бабуся спекла смачні пирі..ки. 5. У дитячому са..ку сьогодні свято.

 1.Доберіть до кожного слова схожий за значенням фразеологізм з правої колонки.
Стомитись                                                  накивати п’ятами
Втекти                                                         не чути ні рук, ні ніг
Мовчати                                                     надути губи
Дрімати                                                      робити з мухи слона
Сердитись                                                 тримати язик за зубами
Перебільшувати                                       дивитися вовком
Образитись            •                                  •  клювати носом

2. Доберіть антоніми-фразеологізми
Байдики бити        •                                  • Як кіт наплакав
Ні пари з вуст         •                                 • Чорний як сажа
Ляси точити            •                                 • В рот води набрати
Білий як сніг           •                                  • Працювати в поті чола
Хоч греблю гати     •                                 •  Розпустити язика                

 3 клас
Самостійна робота №1 «Текст»
1 варіант
1. Продовжіть і запишіть речення.
Текст – це …
2. Прочитайте. До якого  стилю мовлення належать ці тексти?
     1.  Верблюд — великий ссавець ряду парнокопитних. На відміну від інших верблюд має трьохкамерний шлунок. Має два пальці на нозі з широкою м’якою підошвою, пристосованою для ходіння по піску, і копита, схожі на нігті.
         Оскільки верблюди мають великий запас їжі у вигляді жирової тканини горбів, довгий час можуть обходитися без води, добре переносять спеку й холод, вони добре пристосовані для життя в пустелі.
     2.                                                Довідка
             Москалець Андрій Володимирович мешкає в м. Києві з 5 липня 1988року за адресою: вул. Дачна, 5, кв. 6. Займає загальну житлову площу 36 кв. метрів.
            Довідка видана для подання у Старокиївський райвиконком.
Запишіть так:
1. Це _____________ стиль.
2. Це _____________ стиль.
3. Спиши,поділивши текст на абзаци за планом. Добери заголовок .
1.    Яка пора року настала?
2.    Що змінилося в природі?
3.    Що діялось із зайчиком? 
Минуло тепле літо. Настала осінь. Пожовкли дерева. Вітер зривав з них зів'яле листя і кружляв ним над лісом. Листя опадало на землю і стиха шаруділо. Заєць ніяк не міг заснути від цього шарудіння. Він часто схоплювався, перебігав з місця на місце, шукав спокійний куточок.

3 клас
Самостійна робота №1 «Текст»
2 варіант
1. Продовжіть і запишіть речення.
Заголовок – це …
2. Прочитайте. До якого  стилю мовлення належать ці тексти?
        1. Кожна людина і кожний народ має свої святині. До цих святощів зараховуємо і пошану до матері. Вона дала нам життя, виростила й виховала.
       Коротке це слово — мама, але які надлюдські глибини скарбів містить воно в собі! Усе її життя з серця б’є великим невичерпним джерелом безкорислива любов до своїх дітей. Усе її життя — це терпіння, безмежна самопожертва, пробачення провини. Мати... Це перше слово, яке з радістю та усмішкою вимовляє дитина. Мама — це те слово, яке найчастіше повторює людина в хвилини страждання й горя.
     2. Капуста білоголова – рослина родини хрестоцвітих (або капустяних). Рослина дворічна: в перший рік формується качан. Згодом наростає стебло, на якому з’являється листя. Основний колір – зелено-білий. Листя має овальну форму, в розмірах досягає від 10 до 60 см. На одному качані росте від 25 до 100 листків. Висота деяких сортів капусти білоголової може бути до 1,5 м та ширина – 2 м.
Запишіть так:
1. Це _____________ стиль.
2. Це _____________ стиль.

3. Спишіть, переставляючи  абзаци, щоб вийшов текст. Доберіть і запишіть заголовок.
      На картині зображена ніч. Вся природа занурилася в сон. Широкий Дніпро розпластався стрічкою по рівнині. Сріблясте світло місяця ллється з небес на землю.
      У 1880 році художник Куїнджі влаштував персональну виставку. На ній він показав тільки одну картину – "Місячна ніч на Дніпрі".
     Художник зачарований красою оксамитної ночі.
3 клас
Самостійна робота №2 «Текст»
1 варіант
1. Продовжіть і запишіть речення.
Текст-розповідь – це …

2. Який із текстів є текстом-міркуванням?
1.       Деякі казки називаються чарівними, тому що  в них розповідається про незвичайні пригоди і подвиги героїв – сміливих, кмітливих і добрих людей. Вони піднімаються вище хмар, потрапляють у підземне царство, дістають живу і мертву воду. Їм допомагають килими-літаки, скатертини-самобранки, тварини й рослини, що розмовляють. Ось чому герої чарівних казок завжди перемагають.
2.       Осінь. Різнобарвна, розмаїта. Спочатку вона пишна, золота й сонячна, а потім сумна, дощова, холодна. Восени красиво. Листя на деревах постійно змінює колір, а згодом і зовсім опадає на землю, вистилаючи її м’яким килимом.

3. Виправте недоліки в реченнях і запишіть оновлений текст.
         Восени хлоп’ята знайшли в кущах журавля. А в журавля було поранене крило. Хлоп’ята принесли журавлика в село. Хлоп’ята довго лікували журавлика. І журавель одужав.

3 клас
Самостійна робота №2 «Текст»
2 варіант
1. Продовжіть і запишіть речення
Текст-міркування – це …


2. Який із текстів є текстом-описом?
1.       Перші весняні квіти – підсніжники – цвітуть рано навесні і не пахнуть. А все тому,що в цей час ще сплять комахи у своїх зимових схованках. Якщо комашине царство спить, отже, квітам не потрібен запах, щоб приваблювати нектарних ласунів. Ось тому підсніжники не пахнуть.

2.        Одного разу я побачила на дереві у парку білочку. Золотисто-коричневу, лише кінчик хвостика білий, ніби сметаною политий. Хвіст набагато більший від самої білочки. Він пишний і пухнастий. Лапки в неї короткі з добре розвиненими пальчиками, міцними і цупкими. Завдяки гострим кігтикам тваринка швидко пересувається стовбурами дерев, легко чіпляється за гілки. З усіх лісових мешканців білочки є найжвавішими, найнепосидючими і найкрасивішими звірками.

3. Виправте недоліки в реченнях і запишіть оновлений текст.
      Під час прогулянки  дівчатка знайшли голуба. В голуба було перебите крило. Дівчатка принесли принесли голуба додому. Дівчатка довго лікували голуба. І голуб одужав.



1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) гора, узгір’я, гірка, горе, гірський;
б) мішок, мішечок, мішати, мішковина, мішковий;
в) живий, жити, жнива, життя, життєвий.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
ліс, будинок, чай.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Дорога, траса, подорожник, дорожня, шосе, доріжка, подорож, путь, доріженька, подорожувати, дорожня, шлях, подорожній.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) Інші форми слова.
Труд.

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Будинок, будувати, будівельник, будильник, будівля, будова
б) Підводний, підвода, водолаз, водичка, водяний, водище.
в) Нічний, нічка, нічого, вночі, ночувати, ніченька
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Сад, квітка, мова.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Брехня, обман, брехун, набрехати, наклеп, брехливий, видумка, забрехались, неправда, брешуть.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
друг

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Ніс, носик, носилки, носовий, перенісся.
б) Завод, заводик, заводити, заводський, заводчик.
в) Дорога, дорогий, доріжка, подорожник, подорожувати, подорож
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Казка, мороз, вітер.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Старий, старець, давній, старіти, старкуватий, минулий, старість, постаріли, застарілі.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
Ліс

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Вечеря, вечорниці, вчора, вечір, вечеряти, вчорашній.
б) Сова, совок, совеня, совенята, совиний.
в) Берег, бережок, бережливість, береговий, прибережний.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Сніг, береза, гори.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Школа, школяр, юнак, шкільний, школярик, хлопець, позашкільні, учень, школярка
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) Інші форми слова.
Дорога

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Бережок, обережно, бережливість, берегти, бережливий, оберігати.
б) Сирість, сирий, сирник, відсиріти, засиріло
в) Листок, листочок, листяний, лист, лиси, листячко.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Школа, вечір, дівчинка.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Береза, гай, березняк, ліс, берізка, березовий, діброва, берізонька, бір, підберезовик, пуща, березень, перелісок, байрак.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
Учень

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Вода, водичка, водиця, водити, підводний, водопад
б) Вітер, вітерець, віти, вітряно, вітровій, вітряк.
в) Сирота, сирок, осиротіти, сирітський.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Рука, птах, друг.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Лінивий, лінь, ледачий, лінуватися, пасивний, ліньки, полінуватися, лінива.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
веселка

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Літо, літак, політ, перелітав, льотчик, залітати.
б) Діти, дітки, подітися, діточки, дітвора, дітлахи
в) Мило, мильний, милий, милитися, мильце, помились.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Хлопчик, сила, вода.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Лікар, доктор, лікарня, лікарські, лікувати, ескулап, ліки, медик, лікарняний, підлікуватись
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
Праця

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Син, синь, синок, сину ля, синочок, сніжний
б) Малюнок, намальований, малюк, намалювати, мальовнича, маляр
в) Казка, казати, казочка, казковий, казкарі, казан, переказ
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Стіл, праця, трава.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Розум, розумниця, ум, розумний, інтелект, розумник, розуміти, глузд, зарозумілий, тямка, порозумітись, розуміння
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
Горе

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Шахи, шахта, шахтар, шахтарський, шахта рити.
б) Береза, березень, бережок, березовий, берізка, підберезовик, березняк.
в) Біда, бідняк, бідон, бідність, бідненький, бідувати, бідовий
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Свято, малина, рід.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Учні, учитись, учительська, діти, учитель, учений, учениця, школярі, навчання, повчати, вчу, учителювати.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) Інші форми слова.
Товариш

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Коза, козак, козенята, козяче, кізка, козлик.
б) Клас, класти, класний, позакласна.
в) Четверо, четвер, четвірка, чотири, четвертий
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Село, труд, яблуня.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Квітник, квіти, клумба, квітнуть, квітникар, газон, квіточка, заквітчали, квітниковий, квітка, квітень
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) Інші форми слова.
Будинок

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Білий, білити, білизна, біленький, білувати, білок, білка.
б) Блузка, бузок, бузина, бузковий, бузочок.
в) Вершок, вершник, вершина, вершечок, верховіття, верх, вершки.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Книга, ліки, пісня.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Будинок, хата, будувати, дім, будівельник, квартира, будиночок, житло, оселя, будують, господа, будівля, побудувати.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) Інші форми слова.
Вчитель

1. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Малий, малеча, маленький, малюнок, малята, малюки, мала, малесенький.
б) Малина, малинка, малиновий, малий, малинник.
в) Сир, сирочок, сиро, сиркова, сирники, сирок.
2. Добери спільнокореневі слова до слів
Лисиця, дорога, літак.
3. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Війна, воювати, битва, військовий, бій, воєнні, сутичка, військо, войовничий.
4. До вказаного слова добери
а) синоніми;
б) спільнокореневі слова;
в) інші форми слова.
Лікар

1. Прочитай текст-інструкцію про те, як виготовити іграшкового зайчика.
Перебудуй розповідні речення  на  спонукальні.
       Для тулуба треба взяти довгасту соснову шишку, для голови — жолудь. Потім з’єднати  їх паличкою. Далі треба зробити в жолуді дві невеличкі щілини і вставити туди вуха — крилатки ясена чи клена, а із  шапочок жолудів треба зробити задні лапки. Зайчик готовий.

2.А тепер самостійно перебудуй текст, щоб речення стали спонукальними. Запиши.
1 варіант
Іграшка Заєць
          Скорлупу з яйця розфарбувати в сірий колір,
намалювати на ній заячу мордочку та причепити довгі вуха. Вгорі приклеїти нитку,щоб іграшку можна було вішати.

2 варіант
М’яка зірочка
         Вирізати дві однакові зірки з кольорового паперу, намазати клеєм, покласти вату на одну заготовку, накрити другою. Зробити петельку з ниточки. Об’ємна м’яка зірочка готова.

                                              ПИШЕМО ЛИСТИ ГРАМОТНО

Можливі частини тексту листа
Приклади
Звертання
Любі мої дідусю і бабусю!
Дорога сестричко Іринко!
Шановний Василю Івановичу!
Інформація про стан листування

Отримав Ваш лист…
Давно не було листа…
Отримав твій лист, але зразу не відповів, оскільки…
Основний зміст листа (повідомлення про новини)
Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)…
Я хочу  розповісти Вам…
Розповім усе за порядком…
Запитання адресату

Як Ваше здоров’я?
Які у Вас новини?
Що цікавого у тебе?
Подяка
Дякую за те, що…
Прохання написати лист
Я прошу Вас написати мені…
Прошу тебе відповісти на лист…
Передача вітань
Передавайте вітання…
Прощання
До побачення…
Міцно цілую і обнімаю…
Кінцівка і підпис
Ваш внук (ваша внучка)…
Твій друг (твоя подруга)…
Дата і місце написання, якщо їх немає на початку листа
14 грудня 2010 р.
М. Вінниця





ФРАЗЕОЛОГІЗМИ
Намотати на вус – запам’ятати 
Пекти раків – червоніти від сорму
Бити байдики – 
лінуватися
Накивати п’ятами – 
втекти
Глек розбити - посваритися
 
І гадки не маєнічого не знає
 
Дав, як кіт наплакав - мало
 
В’ється в’юном - хитрує
Точити теревенірозмовляти
Повісити носа засумувати(похнюпити)
Набрати води в рот- мовчати
вийти з ладу - поламатися
зелена вулиця  - вільний шлях
ламати голову  - напружено думати 
згущати барви  - перебільшувати
Закарбувати, зарубати на носі – запам’ятати
Двох слів докупи не зв'яже
не вміє зв’язно говорити
Як грім із ясного неба — зненацька 
Обвести навколо пальця — обманути
Сидіти як на голках — нервуватися, квапитися
Сім п'ятниць на тижні — непостійний
 
замилювати очі - обманювати 
тинятися з кутка у куток - нічого не робити
нi пари з вуст - мовчати
водити за ніс - обманювати
тримати язик за зубами – берегти таємницю
Пхати носа — втручатися.
Клювати носом - дрiмати,,
задирати носа - вихвалятися,
водити за нiс - обдурювати.
Збути з рук – віддати
Прикусити язика – замовкнути
Світ за очі – далеко
Цокотіти зубами – боятися
Ловити гав – бути неуважним


Перевірка знань з мови ( «Іменник»)
Варіант І
1. На які питання відповідає іменник?
а) Хто? Що?    б) Який? Яка? Яке? Які?       в) Що робить?
2.  Познач групу іменників:
а) смішинка, старіє, гнучкий;
б) море, пісня, парта;
в) праця, працелюбний, працювати.
3. Познач іменник, який є власною назвою:
а) місто ;
б) країна;
в) Україна.
4. Вибери групу іменників середнього роду:
а) степ, місяць;
б) літо, серце;
в) радість, слово.
5. Визнач рід і число іменників:
Поле  (__________), вулиця ( _________), печиво (________),
Голуб (_________), оченята(________).
6. До іменників, що відповідають на питання що?, добери іменники, які відповідають на питання хто?
Школа - __________________
Лікування - _______________
Сад - _____________________
7. Склади словосполучення, змінюючи закінчення іменників, за потреби користуйся прийменниками.
Малювати, фарби -_____________________________________
Гратися, подвір’я – ____________________________________
Росте, сніг - __________________________________________
8. Скласти речення, підкреслити головні і другорядні члени речення. Визначити частини мови.
Земля, від, дрімоти, прокинулась, зимової.
Перевірка знань з мови ( «Іменник»)
Варіант ІІ
1. Що виражає  іменник?
а) ознаку предмета   б) назву предмета       в) дію предмета
2.  Познач групу іменників:
а) радість, радісний, радіти;
б) зима, стужа, холодний;
в) зима, мороз, сніг.
3. Познач іменник, який є загальною назвою:
а) місто ;
б)Тарас;
в) Україна.
4. Вибери групу іменників у множині:
а) земля, краса;
б) степи, гриби;
в) ширина, опеньки.
5. Визнач рід і число іменників:
Трава  (__________), село( _________), дощ (________),
садівник (_________), моря(________).
6. До іменників, що відповідають на питання хто?, добери іменники, які відповідають на питання що?
Журналіст  - __________________
лісник - _______________
моряк - _____________________
7. Склади словосполучення, змінюючи закінчення іменників, за потреби користуйся прийменниками.
Писати, ручка -_____________________________________
Об’їхати , яма – ____________________________________
Стрибнути, паркан - ______________________________________
8. Скласти речення, підкреслити головні і другорядні члени речення. Визначити частини мови.
До, гнізд, птахи, рідних, прилетіли.

Немає коментарів:

Дописати коментар